Megközelítés

Térkép


Kakpuszta nagyobb térképen való megjelenítése

Régió: Dél-Dunántúl
Megye: Somogy
Kistérség: Kadarkúti
Település: Nagybajom-Felsőkak puszta
Lakóinak száma: 0
GPS kordináták: N 46°28’51″ E 17°30’44

Vasúton

A Mesztegnyői Állami Erdei Vasút Mesztegnyő és Felsőkak között szállítja az utasokat egész évben keddi és pénteki napokon.(Telefon 06-85/329-312)
Megállóhelyek: Mesztegnyő, Gyóta-Búsvár, Mélyéger, Felsőkak. Az út során az erdőállomány az égeresektől a száraz homoki tölgyesekig változik. Útközben a Búsvári- és a Hajmáslapi-halastavat érintjük, aminek érdekessége, hogy a vasúti töltés szeli ketté. Felsőlak végállomásról félórás sétával Kakpusztán keresztül a lencseni halastavat érhetjük el. A kisvonat kitűnő lehetőséget nyújt az itt élő állatok megfigyelésére. Még a ritka fekete gólya és kárókatona is szemünk elé kerülhet.

Az erdei vasút ősét még 1925-ben építtették a kéthelyi Hunyady grófok, s egészen 1945-ig gőzmozdony-vontatással üzemeltették. A mesztegnyői erdőkben kitermelt faanyagot szállították vele a fűrészüzembe és az átrakodó állomásra, illetve a környék halastavainak szállítási feladatait látta el. Ezt követően állami tulajdonba került, 1946-től az erdészet lóvontatású vasútként használta. 1958-ban korszerűsítették a meglévő pályát, s alkalmassá tették gépi vontatásra is. A sínpár 1960-ra érte el mai hosszúságát, 1960-ban a vasúti pályát meghosszabbították Felsőkak településig. Majd harminc évvel később ismét egy jelentős rekonstrukción esett át, s tervbe vették a bővítését is.
Ezek után kezdődhetett a kisvasúti személyszállítás. Kakpuszta, Libickozma, Háromház, Kopárpuszta, Lencsenpuszta és Cserfekvés lakosainak ez jelentette az egyetlen közlekedési eszközt. Az 1970-es évek végén a falvak elnéptelenedése és a faanyag kitermelésének csökkenése miatt a legtöbb szárnyvonalat megszüntették. Megmaradt a Mesztegnyő-Felsőlak közötti 9 km-es fővonal és a 4 km-es soponyai szárnyvonal.

További információ
Vasúttörténet

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!